اخبار بین المللی
شماره: 606
1390/12/13 - 12:16
درمان ﮔﺮاﻧﻮﻟﻮﻣﺎﺗﻮز ﻣﺰﻣﻦ به کمک سلول های بنیادی خود بیمار

سلول های بنیادی کودک مبتلا به ﮔﺮاﻧﻮﻟﻮﻣﺎﺗﻮز ﻣﺰﻣﻦ می تواند برای درمان این اختلال نادر سیستم ایمنی مناسب باشد.

به گزارش بنیان به نقل از MD INDIA، تحقیقات جدید نشان می دهد که کودکانی که از اختلال نادر سیستم ایمنی به نام X-CGD یا ﮔﺮاﻧﻮﻟﻮﻣﺎﺗﻮز ﻣﺰﻣﻦ رنج می برند می توانند به کمک سلول های بنیادی خودشان درمان شوند.

اختلال X-CGD به علت معیوب بودن یک ژن اتفاق می افتد به همین جهت پزشکان با استخراج سلول های بنیادی یک کودک مبتلا به این بیماری و دستکاری آن در آزمایشگاه توانستند آن اختلال را مرتفع کنند. سپس کپی دستکاری شده این ژن معیوب به کودکان  مبتلا پیوند شد . این اقدام سبب بهبود وضعیت این بیماران شده و توانستند به طور موقتی با عفونت مبارزه کنند.

این سومین اختلال سیستم ایمنی است که پزشکان بیمارستان اورموند استریت توانستند با موفقیت با سلول های بنیادی مداوا کنند.

دیگر بیماری های تهدید کننده زندگی که سلول های بنیادی به مداوای آنها کمک کردند عبارت بودند از X-SCID و ADA-SCID که حدود 90 درصد از کودکان تحت درمان با سلول های بنیادی را بهبود بخشید و نشانه هایی مبنی براینکه سیستم ایمنی بدن آنها به سمت عملکرد طبیعی می رود نشان داده شد.

تا کنون تنها راه درمان این بیماری استفاده  از سلول های بنیادی مغز استخوان بوده اما گاهی برای بیماران  یافتن نمونه ای  سازگار از نظر HLA برای پیوند بسیار مشکل ویا غیرممکن است اما این تکنیک جدید یعنی دستکاری ژن ها تاحدودی مشکل را مرتفع خواهد کرد.

بيماري گرانولوماتوز مزمن يك بيماري ارثي با نقص در عملكرد سلول هاي فاگوسيت کننده است كه بدليل عدم توانائي اين سلول ها در  حذف ميكروارگانيسم هاي داخل سلولي عفونت هاي چركي متعدد ومكرر در نواحي مختلف بدن را به دنبال دارد. علایم  باليني و عفونت هاي ناشي از اين بيماري اكثراً در 2 سال اول زندگي مشاهده مي شود و با تشخيص زود هنگام بيماري و پيشگيري دارويي مي توان ميزان عود عفونتها و مرگ و مير را كاهش داد .

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved